کشور اسپانيا  زيبا، جالب و پويا است. مادريد و بارسلونا، شهرهايي شلوغ و پر‌هياهو هستند. براي ديدن سبك زندگي و معماري موروها  يا همان مسلمانان اسپانيا، مي توانيد به شهر گرانادا سفر كنيد. بازديد از سرزمين زيباي باسك در شمال اسپانيا خالي از لطف نيست.



والنسيا، بندري زيبا است كه جشنواره‌ي گوجه‌فرنگي آن در ماه آگوست تعداد بيشماري گردشگر را از سراسر دنيا به شهر Buñol فرامي‌خواند.



گردشي كوتاه در جزاير قناري يا ايبيزا (Ibiza) سفر فراموش‌نشدني شما را تكميل خواهد كرد. فهرست ديدني‌هاي اسپانيا تمامي ندارد.



اسپانيا كشوري دوست‌داشتني و متنوع است كه البته سفر به آن نسبت به ساير كشورهاي اروپايي، هزينه‌هاي كمتري را به شما تحميل مي‌كند.



درباره کشور اسپانیا



همه چیز درباره اسپانیا



 



درباره کشور اسپانیا :



گفتنی بسیار است که به طور مختصر درباره ان توضیح داده شده است. این کشور در جنوب غربی اروپا و شبه جزیره ایبریا واقع شده است. پرتغال تنها کشور همسایه اسپانیا در این شبه جزیره است.



کوه های پیرنه در شمال شرقی اسپانیا مرز طبیعی این کشور با فرانسه و سایر کشورهای اروپایی است؛ همین امر باعث شده که اسپانیا از بسیاری از حوادث و وقایع قاره اروپا دور بماند. 



از جمله آن بی طرفی اسپانیا در جنگهای جهانی اول و دوم است. در صدر اسلام، مسلمانان با گذشتن از تنگه جبل الطارق، فاصله کوتاه میان شمال آفریقا و اسپانیا را طی کردند و با فتح آن سرزمین، نام آندلس را بر آن نهادند.



در طی قرن ها حکومت مسلمانان، آندلس پیشرفت های بسیاری کرد، بطوریکه به اعتقاد برخی پایه گذار رنسانس علمی در اروپا و عاملی برای ایجاد امپراتوری قدرتمند اسپانیا در قرون ۱۷- ۱۵ بود.



دریانوردان اسپانیایی با کشف و فتح سرزمین های مختلف و انتقال منابع آن ها، ثروت بسیاری را نصیب کشورشان نمودند.



کشف قاره آمریکا و تسخیر آن بزرگترین رخداد تاریخ اسپانیا می تواند باشد.



این کشور با جاذبه های گردشگری بسیار مقصد مناسبی برای تور اروپا می باشد. در ادامه با اطلاعات کاملی درباره اسپانیا با ما همراه باشید.



 



 



شهرهاي مهم مادريد:



 بارسلونا، مالاگا، والنسيا :



آب و هوا اسپانيا :



تابستان هاي بسيار گرم و مرطوبي دارد، در ماه جولاي دماي هوا به بيش از 34 درجه سانتي گراد مي رسد و در سپتامبر حدود 25 درجه است. بارسلون نسبت به بقيه شهرها خنك تر است. دماي هوا در سواحل اسپانيا در تابستان به 25 درجه سانتي گراد مي رسد. زمستان ها سواحل اسپانيا پرطرفدار است، در برخي مناطق نظير مالاگا دماي هوا حدود 16 – 17 درجه است و اين در حاليست كه در مادريد دما حدود 1 درجه است.



اطلاعات ضروري قبل از سفر به اسپانیا :



زبان رايج:  اسپانيولي



واحد پولي : يورو



اختلاف ساعت با ايران: 2:30-



ساعات اداري در اسپانيا:



بانك ها در اسپانيا دوشنبه تا جمعه از 9:30 تا 14:00 و شنبه ها از 9:30 تا 13:00 باز هستند. اغلب ادارات و دفاتر نيز دوشنبه تا جمعه از 9:00 تا 17:30 كار مي كنند. در رستوران ها معمولا زمان سرو ناهار از 13:00 تا 16:00 و شام از 21:00 تا 23:30 يا 24:00 مي باشد.



فروشگاه هاي بزرگ دوشنبه تا شنبه از 9:30 تا 20:00 و مغازه هاي كوچك تر از 9:30 تا 22:30 باز هستند (اين در مورد تمام فروشگاه ها صادق نيست).



خدمات پزشكي در اسپانيا:



در صورتيكه به خدمات پزشكي اورژانس و يا آمبولانس نياز پيدا كرديد مي توانيد با شماره 006 تماس بگيريد. انعام در اسپانيا: صورتحساب هتل ها و رستوران ها شامل 15% حق سرويس است لذا بيش از حد انعام ندهيد، رقم رايج انعام به كارمندان هتل 0.5 تا 1 يورو ( اگر در هتل خيلي لوكس اقامت داريد اين رقم تا 5 يورو مي رسد) و در رستوران ها اگر خيلي دست و دلباز باشيد 5 تا 10 يورو است.



وضعيت سرويس بهداشتي در اسپانيا:



در اغلب مراكز عمومي اسپانيا نظير رستوران ها، موزه ها، مراكز خريد و ... سرويس هاي بهداشتي عمومي وجود دارد. سرويس بهداشتي خانم ها با نام señoras يا damas و براي آقايان با نام caballeros مشخص شده است.



مهترين شهرهاي اسپانيا مادريد:



مادريد از سال 1561 تا به حال پايخت اسپانيا است. شهري مدرن است كه هنر و موسيقي را در جاي جاي آن مي توان ديد. مادريد در عين حال كه به سنت ها و تاريخ اهميت بسيار داده به شهري بين المللي تبديل شده كه تقريبا از تمامي مليت ها مهاجر دارد.



حمل و نقل در کشور توریستی اسپانیا :



مسافرت با هواپیما :



اگر با هواپیما به اسپانیا مسافرت می‌کنید، شرکت هواپیمایی ماهان هر هفته دو پرواز مستقیم از تهران به بارسلونا دارد. همچنین، پروازهایی ترانزیت از پایتخت اسپانیا به شهرهای اصلی آن توسط شرکت‌های هواپیمایی لوفتانزا، KLM، بریتیش ایرویز، ایرفرانس، آلیتالیا، خطوط هوایی اتریش، و ترکیش ایرلاینز انجام می‌گیرد. به علاوه، ترکیش ایرلاینز پروازهایی ترانزیت از سایر شهرهای ایران نظیر اصفهان، مشهد، شیراز، و اهواز دارد.



 اسپانیا بیش از 30 فرودگاه بین‌‌المللی دارد و اکثر فرودگاه‌های اروپایی اصلی پروازهایی را به مقصدهایی مثل مادرید، بارسلونا، مایورکا، تنریف، و مالاگا انجام می‌دهند.



 مسافرت با خودروی شخصی :



آیا قصد دارید طی سفر خود به اسپانیا با خودروی شخصی مسافرت کنید؟ اسپانیا شبکه‌ای از جاده‌های مواصلاتی مدرن دارد که کل کشور را پوشش می‌دهند. برای آگاهی از ویژگی‌های این شبکه، کافی است به نقشه زیر، که بزرگراه‌ها و آزادراه‌های اصلی اسپانیا را نشان می‌دهد، نگاهی بیندازید.



همچنین، ما شما را از مسافت‌های بین مقصدهای گردشگری اصلی و زمان تقریبی سفر با خودرو بین این مقصدها مطلع می‌سازیم.



نژاد مردم اسپانیا :



درباره اسپانیا و نژاد مردم اسپانیا می توان گفت که نژاد جمعیت اسپانیا در کلی، ترکیبی از بومیان شبه جزیره ایبریا و فاتحان این شبه جزیره است. اقوام و نژادهای غیر بومی،



عبارتند از :



رومن ها، اقوام مدیترانه ای، سوبی، وندالز، ویزیگوت ها و اقوام تتونیک علاوه بر این، یهودیان نیز در این سرزمین ساکن شده اند. در حال حاضر چند گروه قومی اصلی در اسپانیا ساکنند که از لحاظ فرهنگ و زبان خصایصی جداگانه ای دارند. برای مثال : ۱. کاتالان ها که ۱۶ درصد از کل جمعیت اسپانیا هستند و در نواحی شمال شرقی و جزایر شرقی ساکنند (شهر بارسلون، مرکز کاتالان هاست)؛ ۲. گالیسین ها(Galicians) که ۷ درصد کل جمعیت اسپانیا را تشکیل میدهند و در نواحی شمال غربی اسپانیا سکونت دارند؛



 باسک ها (و یا اسکال دان های که ۲ درصد از کلی جمعیت اسپانیا هستند و اطراف خلیج بیسکایی در شمال اسپانیا مستقرند. شهر بیلبائو مرکز این منطقه است;



روماها که اقوام چادرنشین اسپانیا هستند ادامه مطلب درباره اسپانیا را دنبال بفرمایید.  زبان و خط مردم اسپانیا  اکثر مردم اسپانیا به زبان اسپانیایی کاستیلین صحبت می کنند؛ جز آن، زبان کاتالانی در شمال شرقی، زبان گالیسین در شمال غربی و زبان باسک در شمالی، رایج است. از نظر تعداد، کسانی که به زبان اسپانیایی سخن می گویند در جایگاه سوم دنیا هستند؛ حدود ۳۳۲ میلیون نفر در دنیا به این زبان صحبت می کنند. زبان اسپانیایی، زبان رسمی کشور اسپانیا و ۱۵ کشو دیگر است که عبارتند از:



آرژانیتن، بولیوی، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، گینه استوایی، کوبا، جمهوری دومینیکن، هندوراس، مکزیک، نیکاراگوئه، پاناما، پاراگوئه، پرو، اروگوئه و ونزوئلا. (به جز برزیل در تمام کشورهای آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی اسپانیایی، زبان رسمی است.)



زبان اسپانیایی، دو لهجه دارد:



 آندلسین کاستیلین و تفاوت این دو لهجه نیز عموما در تلفظ ترکیبات Za ،Ce ،Ze است. زبان و خط مردم اسپانیا - درباره اسپانیا زبان و خط مردم اسپانیا – درباره اسپانیا



 مذهب مردم اسپانیا  :



۹۷ درصد جمعیت اسپانیا مسیحی هستند. از این نظر، اسپانیا بعد از ایتالیا  – که مقر استقرار پاپ است –  بیشترین میزان کاتولیک ها را دارد. این کشور به ۱۱ قلمرو سراسقف نشین و ۵۲ قلمروی دستیار اسقف نشین تقسیم می شود.



حوزه های سراسقفی مادرید و بارسلون، با واتیکان در ارتباط هستند. گروه های کوچک پروتستان، یهودی و مسلمان نیز وجود دارد.



 در سال های اخیر در اسپانیا نیز همچون بسیاری کشورهای دیگر، تعدادی مراکز و جوامع اسلامی تأسیس شده است که برخی از آنها عبارتند از:



 جمعیت اسلامی اسپانیا:



دفتر مرکزی جمعیت، در مادرید واقع شده و شعباتی در شهرهای گرانادا، سویا، مالاگا، والنسیا، زاراگوزا، بیلبائو و کوردوبا دارد. از مهمترین فعالیت های این جمعیت، تهیه ماهنامه ای است به زبان اسپانیایی به نام اسلام و ماهنامه ای به زبان عربی، به نام عروه الوثقی و یک بولتن خبری به نام اخبار من آندلس و نیز برگزاری مراسم نمازهای یومیه و نماز جمعه. این گروه، مسجد و کتابخانه ای هم در شهر گرانادا بنا کرده اند؛ مرکز اسلامی : که در مادرید است و شعباتی در دیگر شهرها به ویژه شهرهای منطقه آندلس دارد.



شهر گرانادا به این دلیل که پیشتر، پایتخت مسلمانان بوده و کاخ تاریخی الحمراء و دیگر آثار تاریخی اسلامی در آن وجود دارد، سبب جذب مهاجران مسلمان به این شهر شده است. این مرکز وابسته به جمعیت اخوان المسلمین بوده و عربستان و شیخ نشینهای حوزه خلیج فارسی آن حمایت می کنند.



بانی این مرکز، حسام ابومحمد بسام از اهالی سوریه جماعت اسلامی اسپانیا: مقر آن شهر گرانادا است. جماعت مسلمانان آندلسی: دفتر مرکزی آنها در شهر گرانادا واقع شده و فعالیتهای فرهنگی گسترده ای ندارد. جمعیت اسلامی آندلس: در مالاگا واقع در ایالت اندلس قرار دارد.



جامعهٔ مسلمانان سویا: دفتر مرکزی آن در شهر سویا در ایالت خودمختار آندلس است.



مسجد البنیه: در گرانادا قرار دارد. مرکز اسلامی تشیع: که مسلمانان لبنانی، ایرانی و عراقی آن را اداره می کنند. مسجد پیلارہ مسجد پدرو آداددر: شهر کوردوبا. مسجد مارویا: در حوالی مالاگا.



 



جشن ها و تعطیلات و فستیوال های کشور اسپانیا :



تعطیلات اصلی اسپانیا سه یا ۴ هفته در ژوئیه و آگوست است. تعطیلات رسمی، عبارتند:



 سال نو:اول ژانویه (۱۱ دی)



روز سه پادشاه مقدس: ۶ ژانویه (۱۶ دی)



جشن سن خوزه ۱۹ :(San Jose) مارسی (۲۹ اسفند)



روز کارگر: اول می (۱۱اردیبهشت)



جمعه خوب: متغیر روز سانتیاگو: ۲۵ جولای (۳ مرداد)



روز ملی (سالگرد رسیدن کریستوف کلمب به آمریکا): ۱۲ اکتبر (۲۰ مهر)



روز قدیسین: اولی نوامبر (۰ ۱ آبان)



روز تأسیس: ۶ دسامبر (۱۵ آذر) روز کریسمس: ۲۵ دسامبر (۴ دی)



پذیرش حضرت مریم: ۸ دسامبر (۱۷ اذر)



جشن سه پادشاه مقدس، روزی است که در آن، مردم اسپانیا از قدیم الایام، هدایای کریسمس خود را باز می کنند و خاطره و سالروز سهمگی را جشن می گیرند و به یاد می آوردند که سه مگی، هدایای آنها را از جمله طلا و کندر و مر به عیسی مسیح نوزاد تقدیم کردند.



یکی از بخش های مهم زندگی مردم اسپانیا جشنواره های آنهاست.  این جشنواره ها معمولا با آیین رسمی عشای ربانی شروع می شوند و پس از آن، مردم، دسته جمعی و با شکوه بسیار در خیابان ها حرکت می کنند و تصویرهایی را با خود حمل می کنند.



موسیقی، رقص، شعر و آواز به این مراسم جالب، روحی تازه می بخشند. جشن های کورپس کریستی (Corpus Christi) در تولدو و گرانادا و آیین هفتهٔ مقدس در آندلس (مخصوصا در سویل)، والادولید، و زامورا از وقایع مهم در این کشورند. جشنواره مهم دیگر، جشن آتش بازی جوزف مقدس است که در اسفند ماه (۱۹ مارس)



در والنسیا برگزار می شود.



 مجسمه هایی با شکوه و بزرگ از جنس خمیر کاغذی و تصاویر طنزآمیز با موضوع شخصیت های ملی و وقایع سال، نمایش داده می شود.



در پایان هفته، بهترین مجسمه ها را در یک جشن آتش بازی می سوزانند. مراسم فریا دو آبریل در فروردین ماه در سویل برگزار می شود. در ژوئن (خرداد)، هزاران نفر سوارکار با اسب های آراسته شان، به ال روسیو می روند. رقص اسپانیولی (فلامینگو) و جشن های دیگر، همراه با این مراسم برگزار می شوند.



زیارت سانتیاگو در تیر ماه، مراسمی است که در طی ان، از قدیس حامی اسپانیا تجلیل می کنند و زائران از سراسر دنیا پیاده از پیرنه به گالیسیا می روند. در تیر ماه جشن های سان فرمین در پامپلونا برگزار می شود.



این جشن ها در ۷ جولای آغاز می شوند و در ۱۴ جولای گاوها را از میان خیابان ها برای شرکت در مسابقه گاوبازی از خیابان ها عبور می دهند.